august 2024.

Til vore medlemmer :
Hermed har vi fornøjelsen at fremsende foreningens

EFTERÅRS-PROGRAM 2024

Så står en ny og forhåbentlig spændende jagtsæson for døren. Vi håber, at den bliver god og udbytterig. Der er i hvert fald observeret en del vildt under bukkejagten og på vildtkameraet.

Vi lægger dog først ud med at erindre om de allerede i forårs-/sommerprogrammet annoncerede medlemsarrangementer i august måned, - og starter med

FAMILIEFISKETUR TIL KOLINDSUND-KANALEN
Lørdag den 10. august, kl. 10.00-13.00

Som nævnt i forårs-/sommerprogrammet har vi valgt at følge opfordringen fra generalforsamlingen til at arrangere en familie-fisketur til Kolindsundkanalen, så nu håber vi, at der vil blive god tilslutning til denne. Turen vil være lige velegnet for børn/børnebørn som voksne, såvel ”almindelige lystfiskere” som mere ”inkarnerede sportsfiskere”.

Der er gode muligheder for fangst af flere forskellige fiskearter som f.eks. aborrer, gedder, brasen, - og som det nok mest eftertragtede: Ørreder !

Der kan fiskes med ”alt” fra regnorm og skalrejer til spinner, blink og wobler.
Der mødes kl. 10.00 ved Grenaa Sportsfiskerforenings klubhus, der ligger ved siden af informationsbygningen, hvor der fortælles om kanalens, Pumpelaugets og Fannerups historie. Du finder det ved at dreje til venstre lige før broen, når du kommer fra Trustrup/Lyngby til Fannerup. Vi opsætter skiltning ved broen.

Vi fisker indtil kl. 13.00, hvorefter vi samles ved klubhuset, hvor der vil være præmieuddeling til de, der fanger h.h.v. den første, den største og de fleste fisk, og hvorefter vi i fællesskab hygger os med vores medbragte madkurve. Der er en fin opholdsplads med borde og bænke, og også mulighed for at tage en grill med, hvis nogen skulle ønske det.  - I forbindelse med præmieuddelingen vil Georg Sand fortælle lidt om gåde måder at tilberede aborrer på.

Grenaa Sportsfiskerforening har fiskeretten i kanalen. Via Georg Sand har vi fået et meget generøst tilbud fra Sportsfiskerforeningen, sådan at foreningen (altså jagtforeningen) betaler et symbolsk beløb til Sportsfiskerforeningen, hvorefter vi låner klubhuset, hvor der også er toiletter, og har gratis fiskeri i kanalen for alle ! - Dog skal man, hvis man er mellem 18 år og pensionsalderen - som da vi var ved Randers Fjord efter vårsild - have offentligt fisketegn (lystfisker, ikke fritidsfisker). Dette kan bestilles online på dette link: https://fisketegn.dk/kob-lystfiskertegn - Dette gælder dog kun, hvis man selv fisker aktivt. Hvis man derimod "kun" hjælper børn/børnebørn, skal man ikke have fisketegn.

Tilmelding til Jørgen Brøgger (4035 2211 eller jb@joergen-broegger.dk) senest den 3. august.

Tag familien – også gerne en god (jagt-)ven – med, så vi kan få en god og hyggelig dag sammen.
Hvis du ikke tidligere har været lystfisker-interesseret, så prøv at deltage denne dag. Vi tror på, at du ikke vil fortryde det. Og i øvrigt har vi samme motto for foreningens fisketure som for foreningsjagterne: Det kan godt være, at vi ikke har så meget på paraden, - men vi er gode til det sociale ! - Vi bestiller godt vejr.

Træning i skydning til bevægeligt mål
BESØG PÅ HJORTE- & VILDSVINEBANEN I GRENAA
Torsdag den 15. august, kl. 18.00-20.00

Der er mulighed for at træne sine skydefærdigheder til løbende hjort på 100 m. og løbende vildsvin på 50 m. – Desuden er der fire indskydningsbaner til fri rådighed. – Dette er ikke fordi, vi anbefaler, at man skal gå ud og skyde til løbende vildt, - tværtimod ! – men hvis uheldet skulle være ude, er det godt at have øvet sig.

Dette årlige arrangement har tidligere været meget populært, men sidste år måtte vi aflyse, da der kun var 3 tilmeldte. Da generalforsamlingen imidlertid opfordrede os til at forsøge igen i år, gør vi det selvfølgelig og håber, at der så i år vil være god tilslutning.

Deltagelse koster 100,- kr. pr. deltager. Tilmelding til Jørgen Brøgger, tlf./sms 40 35 22 11 – e-mail: jb@joergen-broegger.dk senest onsdag den 7. august. – Der kan IKKE købes patroner på banen !

De, der ikke allerede har forevist gyldigt jagttegn og riffeltilladelse, skal forevise dette. Er ens riffel ikke indskudt, kan dette gøres på en af de fire indskydningsbaner.

INTERN FORENINGS-FLUGTSKYDNINGSAFTEN
fredag den 23. august kl. 16.00-18.00

på Rosenholm, Jagtforenings flugtskydningsbane i Falkær
Thorsagervej 28, 8544 Mørke

Vi har igen i år lejet Rosenholm Jagtforenings flugtskydningsbane i Falkær, hvor vi kan skyde fra kl. 16.00 til 18.00.

Foreningen betaler banelejen, mens deltagerne selv betaler duer, patroner og evt. forplejning. Patroner SKAL købes på banen (en del af lejeaftalen). - Kiosken vil være åben for salg af drikkevarer m.v., ligesom der vil kunne købes en god grillpølse.

Vi opfordrer til, at de, der har mulighed for at deltage fra starten kl. 16.00, gør det, så vi ikke kommer til at "hænge" i den sidste ende. - Med den afsatte skydetid, vil vi også alle kunne nå at komme hjem og holde fredag aften med familien.

Der er ingen tilmelding, man møder blot op. Men hvis man med bestemthed ved, at man vil deltage, vil vi da godt have et praj herom, så det er lidt nemmere at planlægge forløbet.

Kom og benyt lejligheden til at få ”pudset formen af” her lige inden jagtsæsonen for alvor går i gang ! – Foreningen udsætter en flaske rødvin til den skytte, der opnår aftenens bedste resultat !

…. og endelig erindrer vi også om den ved medlemsmail af 11. juli udsendte

INVITATION TIL ”FAMILIE-ARRANGEMENT”
med fremvisning af foreningsreviret og efterfølgende grill-hygge ved jagthytten, lørdag den 24. august, kl. 1100-??

Vi mødes ved jagthytten til velkomst, hvor vi vil foretage ”en officiel indvielse” (fornemt skal det lyde) af den nyopførte overdækkede terrasse ved gavlen af jagthytten.

Derefter begiver vi os i så få biler som muligt til laden (”fabrikken”) på ”Syd”, hvor vi går en lille tur og fremviser udsigten over det smukke revir, ”hvor det er vi går og hygger os, når vi ikke er hjemme”. Efter besigtigelsen her, kører vi til ”Den Gule Gård” på ”Nord” og fremviser udsigten over denne del af reviret. Begge steder vil vi fortælle om de revirforbedrende tiltag, der er udført de seneste to år, med plantninger, rydninger og såning af blomstermarker m.v.

Tilbage ved jagthytten er foreningen vært ved et hyggeligt grillarrangement, hvor der bydes på rågebryster, råvildt og gode pølser, - ledsaget af Hejnes hjemmelavede kolde kartoffelsalat og blandet salat med dressing. Til at skylle disse kulinariske herligheder ned med vil der være øl, vand og vin (rød & hvid). – Foreningen råder over service og bestik, men hvis du gerne vil drikke af glas (måske særligt henvendt til vin-nydere), beder vi om, at du selv medbringer det. Ligeledes termokaffe, hvis du gerne vil slutte af med det.

Vi vil med dette arrangement gerne sige tak til ”vores bedre halvdele” fordi, de giver os lov til at gå og nyde disse dejlige omgivelser i så store dele af året, og samtidig gerne give ”gamle” og nye medlemmer mulighed for at møde hinanden og få nogle gode snakke under afslappede og uformelle forhold. – Af hensyn til forplejning og logistik m.v. er det nødvendigt med tilmelding, senest lørdag den 17. august til Jørgen Brøgger, med angivelse af antal voksne og evt. børn.

REVIR- OG VILDTPLEJEFORANSTALTNINGER
Arbejdsdage i løbet af efteråret

Som de fleste ved, så er der i løbet af foråret og forsommeren foretaget en lang række revir- og vildtplejeforanstaltninger på Colindseje. Både med udsætninger af andehuse, beskæringer og rydninger, stabilisering af stiger og meget mere, - men først og fremmest plantninger og såning af blomster-/foderstriber. – Stor TAK til alle, der har medvirket hertil !

Men vi stopper ikke her. Vi skal også have lavet en lang række foranstaltninger i løbet af efteråret. Igen ikke mindst med plantninger. Vi har igen søgt, og fået bevilget, planter fra ordningen ”Plant for vildtet”, og fra Ebeltoft Sparekasses Fond har vi modtaget en fornem donation på ikke mindre end 5.000,- kr. til dette formål.  Stor TAK til Sparekassens Fond herfor !

Vi kan endnu ikke oplyse datoerne for disse arbejdsdage, da vi endnu ikke kender leveringsdatoen for planterne, men vi påregner også allerede inden da, at afholde en eller to arbejdsdage med andre arbejdsopgaver.
Nærmere oplysninger og ”invitationer” vil blive udsendt særskilt via medlemsmails. Vi håber på tilsagn fra mange ”arbejdsvillige hænder”, når vi når dertil, så det hele ikke bare skal ”hænge på” vores altid så ihærdige jagtudvalg.

I øvrigt kan vi i denne forbindelse også oplyse, at vi har fulgt generalforsamlingens opfordring til at foretage fasanudsætninger. Når det bliver udsætningstid, udsætter vi derfor 10 stk. – 2 x 4 høner og en kok.

….. OG SÅ TIL JAGTERNE ….. !

EFTERÅRS-/VINTER-RIFFELPULJEN 2024-25

HUSK, at hvis du vil være med i puljen, så er sidste tilmeldingsfrist torsdag den 15. august.

Som nævnt i forårs-/sommerprogrammet er der også i den kommende sæson mulighed for at deltage i en efterårs-/vinter-riffelpulje på foreningsreviret, Colindseje, med mulighed for kronvildt, dåvildt, råvildt, ræv, mårhund og gæs.
Tilmelding til Jørgen Brøgger (e-mail: jb@joergen-broegger.dk – tlf./sms: 40 35 22 11) – som nævnt senest senest den 15. august, - hvorefter der udsendes oversigt over holdinddelinger og ugenumre m.m.
Som tidligere vil det også i denne sæson være sådan, at alt nedlagt vildt tilfalder skytten. Øvrige vilkår kan ses på dette link: https://www.elsegaarde-jagtforening.dk/efterrs-vinter-riffelpulje-2024-25 og vil desuden blive udsendt til alle puljedeltagere sammen med holdoversigt og ugefordelinger m.v. Ligesom i bukkepuljen vil vi tilrettelægge det sådan, at alle hold starter med dagsintervaller, indtil alle har haft chancen. Derefter gås der over til hele uger. - Deltagelse i riffelpuljen vil igen i år koste 500,- kr.
Hvis der er nogle bestemte, man gerne vil være på hold sammen med, bedes det oplyst ved tilmeldingen. Medlemmer, der evt. ikke har deltaget i bukkepuljen og/eller riffelindskydningen skal senest den 25. august forevise gyldigt jagttegn og riffeltilladelse ved fremsendelse af foto heraf via mail til Jørgen Brøgger.
Riffeljagten vil kunne drives både på Colindseje og i Slusesåten på Øer.
De enkelte hold oplyser selv internt hvor og hvornår man gerne vil afsted (typisk via sms).
Foranlediget af henvendelser efter den netop afsluttede bukkepulje har bestyrelsen og jagtudvalget fundet det nødvendigt at fastsætte normer for ”bookningen” af dage/stiger. ”Booking” kan først foretages 2 dage før, man gerne vil afsted og kun for 2 dage ad gangen (morgen og aften). Dette for at skabe ”lige vilkår” for alle.
Og så en glædelig nyhed, hvis alle ikke allerede har hørt det: der ER kronvildt på reviret. Den 20. maj, aften, blev der set en kronhjort fra stige 9, ”vistnok en 8-ender”. Den gik langs med Rosenholm å (på vores side af åen). Og den 7. juni blev der fra stige 7 og 8 igen set en kronhjort ovre ved andesøen. Denne gang tydeligt en 8-ender (formentlig jo nok den samme.) Og denne gang blev der taget billeder af den. De er her (tak til Erik Fyhn Smidt og Leif Lyngsø for dem).

INDIVIDUELT GÅSETRÆK PÅ COLINDSEJE, SYD
i august måned

Der kan igen i år gås på individuelt gåsetræk på arealet mellem ”Oles remise”/stige 9 og Rosenholm Å. Der er under vinter-riffeljagten 2023-24 set gæs slå ned på markerne, og senest har Jón Á. Hjaltason fortalt at han under bukkejagten nogle gange er blevet overfløjet af gæs i skydehøjde, mens han sad i stige 9. Udover gæs må der også nedlægges krager, skader, ræv og mårhund. Ligeledes gælder, at medlemmer, der gerne vil benytte sig af dette tilbud, skal melde til Jørgen Brøgger senest kl. 18.00 aftenen før man vil derud, ligesom der naturligvis også her skal medbringes apporterende hund.

Sidste dag, der må drives gåsetræk er søndag den 25. august. Derefter skal der være ro på reviret inden riffeljagten starter 1. september.

INDIVIDUELT ANDETRÆK I SLUSESÅTEN

Det er muligt for medlemmerne at drive individuelt andetræk i slusesåten på Øer fra 1. september til 31. december, - undtagen de datoer, hvor der vil blive afholdt foreningsjagter i såten.

Udover ænder må der også nedlægges gæs, krager og skader, og fra den 10. november desuden skovduer. Ligesom for gåsetræksmuligheden på Colindseje må der også her nedlægges ræv og mårhund, hvis en sådan skulle komme på skudhold.

Da vi imidlertid altid skal vide hvem, der er på reviret, og hvornår, er det vigtigt, at man senest kl. 18.00 dagen før man agter sig derud, meddeler dette til Jørgen Brøgger. Hvis der er flere, der gerne vil derud samtidig, vil de alle få besked om, hvem de andre er, så man sammen – ikke alene kan, men SKAL – aftale hvem, der sætter sig hvor. – Dette er særdeles vigtigt, da deltagerne i vinter-riffelpuljen kan drive riffeljagt i såten, således at alt kan koordineres mellem de, der er på reviret samtidig !

HUSK også, at jagtlovens bestemmelser om, at der skal medbringes apporterende hund ved trækjagt, selvsagt skal overholdes !

HAVJAGT

Ligesom tidligere er det også år aftalt med Torben Nikolaisen og Jesper Sørensen, at medlemmer, der gerne vil med en tur ud efter havfugle, er velkomne til at kontakte Torben (tlf. 20 41 36 12) eller Jesper (tlf. 51 25 29 59), så man kan aftale en dag, hvor man kan komme med en af dem en tur ud og se efter gæs, edderfugle, sortænder, troldænder, hvinænder o.s.v.

DUETRÆK

Den tid, hvor vi kunne, og måtte, gå på duejagt i skjorteærmer i august måned er for længst ”en saga blott”. Det var en skøn jagtoplevelse, som det efterhånden nok kun er de færreste af os, der har oplevet. Siden da er starten på duernes jagttid blevet rykket længere og længere hen på året. Og fuld forståelse og respekt for det ! Vi skal selvfølgelig ikke skyde noget vildt væk fra dets yngel !

Og nu starter duernes jagttid som bekendt først den 11. november. Så er det i hvert fald ikke til jagt i skjorteærmer, men det er jo ikke ensbetydende med, at det ikke er en spændende jagtform alligevel.

Vi påtænker derfor igen i år at arrangere en dag eller to (morgenstund/aften) med duetræk. Foreningen råder over et antal lokkeduer og jagtudvalget har også udset sig et par gode steder at kunne sidde i skjul efter duer på træk. MEN for at det skal "være noget ved", skal det jo passe med vind og vejr og gerne også med, at de nordiske duer er begyndt at komme hertil. Derfor vil vi godt bede de, der er interesserede i at være med hertil, om at melde sig til K.A. Hansen, (tlf./sms 2866 7345, e-mail kahansen882@gmail.com), så vil der med dags varsel tilgå de interesserede nærmere besked om en - forhåbentlig - "store duedag".

Og så til ”de rigtige” jagter
foreningsjagterne …..

Hvor vi lægger ud med disse Generelle bemærkninger:

Af hensyn til de enkelte jagters tilrettelæggelse beder vi som altid om tilmelding, herunder om man medbringer gæst (se gæstereglerne) og/eller hund. For at gøre det enklest muligt, skal alle tilmeldinger også i år gives til K.A. Hansen, helst skriftligt på tlf./sms: 2866 7345 eller e-mail: kahansen882@gmail.com

Efter tilmeldingsfristens udløb vil der blive rundsendt liste med navne og telefonnumre/e-mail-adresser til de tilmeldte, således at der dermed er mulighed for at aftale samkørsel. – Hvis du IKKE ønsker dette oplyst til andre tilmeldte, skal du udtrykkeligt gøre opmærksom herpå ved tilmeldingen, - jvfr. persondata-forordningen.

Det er naturligvis muligt at deltage i foreningsjagterne uden forhåndstilmelding – f.eks. hvis man skulle have været på job eller andet, men så pludselig har fået mulighed for at deltage alligevel. Dette er dog at betragte som en ”undtagelsesparagraf”. Mødested for alle foreningsjagterne på Colindseje er P-pladsen ved det store maskinhus, hvorfra vi begiver os til jagthytten for at indlede dagen med hyggeligt samvær om kaffe og rundstykker. Medbring selv kaffe, så er foreningen vært ved rundstykkerne. Efter morgenkaffen holdes parolen ved bålpladsen udenfor jagthytten.

Nedlagt vildt sælges på auktion på paraden. Dog således, at den, der har nedlagt et stykke vildt, har forkøbsret til at købe det til den fastsatte mindstepris. Er vedkommende, der har nedlagt det pgl. vildt, ikke interesseret i at udnytte denne forkøbsret, sælges det på auktion til højeste bud over den fastsatte mindstepris.  Indkommer der ikke bud ved denne auktion, er den, der har nedlagt det, pligtig til at aftage det til den fastsatte mindstepris.

PREMIEREJAGT
Tirsdag den 1. oktober, kl. 09.00

Traditioner skal holdes i hævd, - især de gode !  Derfor indleder vi traditionen tro med, at foreningen inden parolen er vært et rundstykke til vores medbragte morgenkaffe i jagthytten, eller omkring bålstedet, hvis vejret indbyder til det.

Premierejagten afvikles på samme vis som foreningsjagterne hidtil og i henhold til ”dessinerne” på parolen. Alt jagtbart vildt må nedlægges, undtagen gammelråen, der er FREDET i oktober måned. Derudover vil der være begrænsning på nedlæggelse af fasanhøner.

Ud fra de observationer, der er gjort under bukkejagten og via vildtkameraet, ser der ud til at være en rimelig god bestand af diverse "småvildt" som fasaner, ænder, bekkasiner og ræve, som der er set flere af både på ”Nord” og ”Syd”. Der vil naturligvis blive taget hensyn til dårligt gående, der kan blive posteret nogle ”gode steder”.

Efter paraden og evt. auktion over det forhåbentlig nedlagte vildt, slutter vi af med at indtage vores medbragte madpakker under hyggelige former. Tilmelding tidligst lørdag den 14. september og senest søndag den 22. september til K.A. Hansen (tlf./sms 2866 7345 - e-mail: kahansen882@gmail.com)

FORENINGSJAGT
 Søndag den 13. oktober, kl. 09.00

Vi parkerer som altid på den store P-plads ved maskinhuset og begiver os derefter til fods til jagthytten, hvor vi traditionen tro indleder dagen med morgenkaffe i hyggeligt selskab og "forventningens glæde". Medbring selv kaffen; foreningen er vært ved rundstykkerne.
Alt jagtbart må nedlægges med undtagelse af gammelråen, som vi freder i oktober måned, ligesom der vil være begrænsninger på antallet af nedlagte fasanhøer.

Som ved alle foreningsjagterne vil der blive holdt en ”midtvejspause” med mulighed for at væde ganen. Når vi efter jagten er ved at have indtaget madpakkerne i jagthytten vil jagtfiskalen berette om, hvilke observationer, han/hun har gjort sig i løbet af dagen.

Tilmelding til K.A. Hansen (tlf./sms 2866 7345- e-mail: kahansen882@gmail.com) tidligst lørdag den 28. september og senest søndag den 6. oktober.

FORENINGSJAGT,
Lørdag den 2. november, kl. 09.00

Traditionel foreningsjagt på Colindseje. Parole efter morgenkaffen, indlagt ”anti-dehydreringspause” i laden på syd (for at sikre opretholdelse af væskebalancen hos både yngre og ældre), jagtfiskalens iagttagelse og evt. auktion over det (forhåbentlig) nedlagte vildt efter paraden.
Dette vil være den første gang i denne sæson, vi må skyde harer, da harens jagttid netop er indtrådt dagen forinden.

Der vil ved denne jagt være mulighed for deltagelse af to nyjægere. Tilmelding for nyjægere vil ske efter ”først til mølle-princippet”.

Tilmelding for medlemmer som altid til K.A. Hansen (tlf./sms 2866 7345 - e-mail: kahansen882@gmail.com) tidligst lørdag den 19. oktober og senest søndag den 27. oktober

INVITATIONSJAGT, ”MORTENSJAGT”
Lørdag den 9. november
kl. 09.30

Denne dag inviterer ”Holmebanden” (Sand, Koudal og Brøgger´ne) på jagt på deres fælles revir ved Holme.

Der mødes udfor ejendommen Arielvej 26, Holme, 8400 Ebeltoft, hvor vi holder i rabatten i venstre side af vejen, og efter parolen dér går vi i stilhed til reviret, der ligger ganske tæt på. - Vi vil her blive inddelt i to hold, der driver hver sin del af reviret af. Bemærk mødetidspunktet !

Der vil hovedsageligt være tale om ”trampejagt” efter harer og fasaner, men der kan også forekomme råvildt, ræv, snepper og bekkasiner. – Selv om der hovedsageligt vil være tale om ”trampejagt”, vil der også være mulighed for, at dårligt gående kan blive sat på post forskellige ”strategiske steder”. Med denne ”trampejagt” i frisk luft her dagen før Mortensaften satses der på, at alle forhåbentlig kan få opbygget en god og sund appetit til ”mortensanden” (eller ”mortensharen” ?) dagen efter.

Når jagten er afsluttet, samles vi ved bålstedet i ”skoven”, hvor jagtværterne er vært ved en gang ”bålmad” tilberedt over bålstedet (pølser, suppe eller lignende, - er endnu ikke fastlagt ”i skrivende stund”).

Af hensyn til revirets ”bæreevne” er det nødvendigt at begrænse deltagerantallet til 15, hvilket vil være efter ”først til mølle”-princippet. – At der er deltagerbegrænsning på, skal dog ikke holde dig tilbage fra at tilmelde dig. Erfaringsmæssigt når vi sjældent op på max.-deltagerantallet, så hold dig ikke tilbage.

Tilmelding til K.A. Hansen tidligst lørdag den 26. oktober og senest søndag den 3. november.

FORENINGS- OG INVITATIONSJAGT
i Slusesåten på Øer m.m.
Søndag 17. november, kl. 09.30

Vi mødes på P-pladsen mellem Færgehavnen og Slusesåten (syd for såten). Bemærk mødetidspunktet.

Slusesåten plejer at være ret så vildtrig på snepper, fasaner og harer; formentlig også en ræv eller to. Ligeledes er der flere gange observeret råvildt (som bekendt blev den første buk i bukkepuljen i år nedlagt her i Slusesåten på premieremorgenen), ligesom terrænet ligefrem ”indbyder” til at huse mårhund.
Efter Slusesåten inviterer Kaj Birk Jensen os til den del af sit revir, der kaldes ”Skrubbet”, og som kun ligger 5 minutters kørsel fra Slusesåten.

Af hensyn til ”bæreevnen” på ”Skrubbet” er det nødvendigt at begrænse deltagerantallet dér til 8 deltagere, efter ”først til mølle”-princippet.

Men vi kan jo sagtens være flere end 8 i Slusesåten, så hvis der er medlemmer, der har mod på kun at deltage her, hvis der er flere end 8 tilmeldinger, er de velkomne. Dette bedes oplyst ved tilmeldingen, der som altid foretages til K.A. Hansen tidligst lørdag den 2. november og senest søndag den 10. november. Når ”Skrubbet” er drevet af, slutter vi af med, at foreningen er vært ved en lille ”anti-dehydreringspause”, inden vi tager hjem til ”Mor og søndagsfrokosten”.

FORENINGSJAGT
Lørdag den 23. november, k. 09.00

Traditionel foreningsjagt på Colindseje. Vi mødes kl. 09.00 og indtager vores medbragte morgenkaffe i jaghytten, hvortil foreningen er vært ved et rundstykke. Parole ved bålstedet og forhåbentlig parade og auktion efter jagten samt afsluttende hyggeligt samvær omkring vores madpakker i jagthytten, hvor jagtfiskalen nok også vil bidrage til underholdningen.

Tilmelding som altid til K.A. Hansen, tidligst lørdag den 9. november og senest søndag 17. november.

FORENINGS- OG INVITATIONSJAGT
i Slusesåten og ved Sjellebro - med afsluttende andetræk

fredag den 6. december kl. 09.00

Det er en almindelig anskuelse, at der er for få weekender mellem 1. oktober og 31. januar. Derfor gennemfører vi denne fredagsjagt, hvor vi starter med foreningsjagt i Slusesåten, der drives både frem og tilbage, og hvor der til den tid forhåbentlig også er kommet snepper udover bestanden af råvildt, fasaner og harer. Vi afslutter denne del af jagten med, at foreningen er vært ved en øl/vand.

FORENINGSJAGT – ”JULEOPTAKT”
Søndag den 15. december, kl. 09.00

Den traditionelle ”Juleoptakt” – sidste jagt inden jul (også kaldet ”pølsejagten”), – som der erfaringsmæssigt er flere, der gerne vil deltage i, grundet det særligt ”jule-hyggelige” samvær efter jagtens afslutning.

Der bliver tale om traditionel posterings- & drivjagt af vandhuller og remiser på både ”Nord” og ”Syd”. Da det er en festdag, bliver der ingen trampejagt denne dag. - Vi gør, som vi plejer: Korter jagten lidt af og slutter dagen af med, at foreningen i jagthytten er vært ved en gang grillede gode pølser med tilbehør samt en juleøl (også alkoholfrie) og en dram, inden vi ønsker hinanden glædelig jul.

Så lad trygt madpakken blive hjemme, men husk tilmeldingen til K.A. Hansen, - tidligst lørdag den 30. november og senest søndag den 8. december

FÆLLES FOR ALLE DE NÆVNTE JAGTER

er, at vi først og fremmest gerne vil sige TAK til de af vore medlemmer, der har inviteret på jagt på deres revirer, herunder også Jesper og Torben, der er villige til at tage interesserede medlemmer med på havjagt.

Dernæst gælder for alle jagterne, at der skal forevises gyldigt jagttegn, og at man iøvrigt – naturligvis – skal rette sig efter de anvisninger, der gives af jagtværter og jagtleder.

I denne forbindelse skal anføres, at maximum-skudafstand naturligvis skal overholdes, - herunder at skud til råvildt kun bør afgives indenfor 15 m. afstand og skud til ræv kun indenfor 20 m. afstand,

og kun når man iøvrigt er ”sikker”, - og endvidere kun med egnede og lovlige patroner (haglstørrelse og –materiale m.v.).

Ved tilmelding til alle jagterne bedes man meddele, om man medbringer hund.

Vedrørende ”Foreningsreviret” ved Colindseje gælder iøvrigt også – jvfr. tidligere general- forsamlingsbeslutning – at hvis man ikke har fået tilmeldt sig (evt. på grund af arbejde eller lign.) men pludselig kommer i den situation, at man alligevel har mulighed for at deltage, er man selvfølgelig velkommen til at møde op uden forhåndstilmelding.  –  Men denne mulighed er at
betragte som en ”undtagelsesparagraf”, og man bedes som hovedregel altid tilmelde sig indenfor den fastsatte tilmeldingsperiode af hensyn til den bedst mulige tilrettelægning af jagtens afvikling.

Når man er på foreningsreviret (både foreningsjagter og riffelpulje) skal det tidligere udleverede legitimationsskilt (udfyldt med navn og medlemsnummer) placeres i bilens forrude (har man mistet det, kan et nyt rekvireres ved henvendelse til formanden. Der ligger også et antal i jagthytten til fri afhentning).

Nedlagt vildt på invitationsjagterne tilfalder naturligvis de respektive jagtværter, medens nedlagt vildt på ”foreningsreviret” vil blive solgt på auktion på paraden. Dog således, at den, der har nedlagt et givent stykke vildt, har forkøbsret til dette til den fastsatte mindstepris for den pgl. vildtart. Ønsker den, der har nedlagt det pgl. stykke vildt, ikke at udnytte denne forkøbsret, vil det blive solgt på auktion for højeste bud over mindsteprisen. Indkommer der ikke bud ved auktionen, er den pgl. skytte pligtig til at aftage det til den fastsatte mindstepris.

På ”foreningsreviret” vil eventuelt nedlagte ræve, mårhunde, snepper, bekkasiner og duer tilfalde skytten.

Alle jagter på foreningsreviret er haglbøssejagter, - der må ikke medbringes riffel (eller bue) på disse jagter.

Deltagerne i riffelpuljen må ikke drive riffeljagt de dage, hvor der er foreningsjagter (før efter foreningsjagternes afslutning. Derefter er det selvfølgelig tilladt).

REGLERNE FOR AT MEDTAGE GÆSTER
PÅ FORENINGSJAGTERNE PÅ FORENINGSREVIRET VED COLINDSEJE

I henhold til bestyrelsens og jagtudvalgets beslutning, er reglerne for at medbringe gæster på jagterne på foreningsreviret således:

• Hvert medlem kan medbringe en gæst på hver jagt.
  • Gæster er meget velkomne til at medbringe hund(e).
  • Der kan maksimalt deltage 5 gæster pr. jagt (excl. de 2 nyjægere, der kan deltage den 2. november ). –  Det betyder altså, at hvis der er tilmeldt 5 gæstejægere, inden man selv får tilmeldt sin gæst, er man nødt til at vente til en anden gang, hvor der er plads.
  • Tilmelding af gæster skal foretages indenfor den i programmet fastsatte tilmeldingsperiode. – Der er således ikke mulighed for at tilmelde gæster efter tilmeldingsfristens udløb.
  • Når man inviterer gæster med, har man pligt til at sørge for, at gæsterne er bekendt med reglen om evt. auktion på paraden.
  • Den tidligere bestemmelse om, at der ikke må medtages gæster på premierejagten og ved ”juleoptakten” er bortfaldet.

FORENINGENS VINTERPROGRAM
vil udkomme primo december 2024

Men sæt allerede nu kryds i kalenderen ved følgende aktiviteter i vinteren 2018-2019:

• 27. december 2024:  ”Julejagt” – Invitationsjagt hos Torben Nikolaisen, Jesper Sørensen og Kaj Martinussen.
  • 05. januar 2025: ”Nytårsjagt”foreningsjagt på foreningsreviret.
  • 11. januar 2025: Generalforsamling i Skudehavnens Fælleshus. Bemærk: Som noget nyt forsøger vi at holde generalforsamlingen en lørdag, med start (gule ærter) kl. 13.00
  • 17. januar 2025: Gravjagt på Colindseje
  • 18. januar 2025: Formiddagsjagt i ”Slusesåten” på Øer..
  • 25. januar 2025: ”Afslutningsjagt”, - foreningsjagt på foreningsreviret.
  • 22. februar 2025: ”Jagtfrokost” – Skudehavnens fælleshus

02. marts 2025: Jagtforeningernes årlige, indendørs salonskydnings-konkurrence

Med jægerhilsen

- og på forhåbentligt gensyn til nogle gode jagter og andre arrangementer

”Knæk og Bræk” til alle med den forestående jagtsæson !
Bestyrelsen og Jagtudvalget

www.elsegaaarde-jagtforening.dk